Att navigera genom dagens breda utbud av produkter och tjänster kan kännas som en överväldigande uppgift. Många gånger kan det dessutom leda till felköp som belastar både din plånbok och miljön.

Vi som driver Bäst-i-testet.se strävar efter att göra din beslutsprocess så smidig och trygg som möjligt. Därför har vi tagit fram en omfattande researchprocess för att kunna erbjuda så objektiv, sanningsenlig och uppdaterad produktinformation som möjligt.

På den här sidan får du lära dig mer om hur vi gör våra sammanställningar och hur vår research faktiskt går till, steg för steg. Vi kommer också lyfta fram några av de nyckelkällor vi förlitar oss på för att förstärka vår egen utvärdering.

Hur vi gör våra sammanställningar

Vi har en noggrant framtagen researchprocess som består av fem olika steg, där vi på redaktionen arbetar tillsammans med vårt researchteam.

1. Övergripande undersökning av marknaden

Steg ett är att ta reda på vilka produkter och tjänster som är mest populära bland kunderna och varför. Det gör vi bland annat genom att kartlägga rådande trender med hjälp av olika marknadsanalysverktyg. På så sätt kan vi få en bättre förståelse för vad konsumenterna faktiskt söker efter just nu.

När det gäller produkter besöker vi också mängder av välrenommerade återförsäljare, både i Sverige och internationellt, där vi undersöker saker som försäljningsstatistik och kundbetyg. Vi utvärderar också butikernas egna rekommendationer för att vara säkra på att verkligen fånga upp favoriterna på marknaden.

Utöver detta försöker vi alltid att hålla oss uppdaterade med de senaste nyheterna från tillverkare. Det gör att vi kan få bättre förståelse för framtida trender och hur de kan påverka dina val som konsument.

2. Analys av användarrecensioner

Efter att ha fastställt vilka produkter och tjänster som är mest populära just nu är nästa steg att grotta ner sig i användar- och kundupplevelsen. Det här är en avgörande del i vår researchprocess, eftersom den gör det enklare för oss att först hur användarna upplever produkten, men också vilka förväntningar de har.

För att ta del av vad konsumenterna har att säga granskar och analyserar vi en stor mängd recensioner ifrån olika plattformar, exempelvis återförsäljare, prisjämförelsetjänster och sociala medier. Här använder vi oss av avancerade analysverktyg som hjälper oss att sammanställa återkommande kommentarer, så att vi enklare kan urskilja de främsta styrkorna och svagheterna. Vi ser förstås allt till att väga in både positiva och negativa recensioner för att kunna erbjuda dig en så objektiv översikt som möjligt.

Förutom det tittar vi också på vilket genomsnittsbetyg produkten eller tjänsten fått, och hur stor andel av konsumenterna som ger de olika betygen. Vi tycker att användarrecensionerna väger extra tungt, inte minst eftersom de ger oss ett mycket bredare perspektiv jämfört med att bara utgå ifrån några enstaka experttester.

3. Granskning av expertomdömen

Förutom att ta del av vad konsumenterna tycker undersöker vi även om det finns andra experttester som kan vara av betydelse för vår bedömning. Här söker vi bland annat igenom industriledande publikationer och konsumenttidskrifter, både på nationell och internationell nivå. Vi värderar särskilt de källor som är kända för sin noggrannhet och objektivitet (exempel på sådana källor hittar du lite längre ner på sidan).

Det är dock inte bara ren expertis vi letar efter, utan även hur experternas omdömen stämmer överens med konsumenternas egna erfarenheter. Vi ser också till att jämföra vad experterna säger om produkterna med användarnas egna omdömen. Skulle det finnas skillnader mellan dessa försöker vi förstå varför och vad de kan bero på.

En annan viktig del i vår granskning av expertomdömen är att vi kan fånga upp mer djupgående tekniska specifikationer och prestandaresultat som sällan är synliga för den vanliga konsumenten. Därefter gör vi vårt bästa för att presentera denna information på ett mer lättförståeligt sätt för dig som besökare.

4. Resultat av egna tester

I många fall testar vi alla eller vissa av produkterna och tjänsterna i våra sammanställningar. Det är dock inte bara vi själva som utför testerna, utan vi har ett brett nätverk av noggrant utvalda testpiloter med lång erfarenhet och kunskap inom sina respektive områden. För att få en så samlad bild som möjligt strävar vi alltid efter att ha minst 4 – 6 testpiloter per test.

Testpiloterna testar produkterna eller tjänster under realistiska förhållanden och under en tidsperiod som är representativ för vanlig användning. Efter testperioden får testpiloterna ge en detaljerad återkoppling genom att fylla i våra speciellt utformade bedömningsformulär. Där kan de notera sina observationer, ge poäng baserat på förutbestämda kriterier och delge personliga åsikter om deras upplevelse. Detta underlag är avgörande för vår slutliga bedömning eftersom det ger oss en ännu bättre förståelse för produktens funktioner, prestanda, hållbarhet och prisvärdhet.

Nedan kan du se några exempel från våra egna tester:

test av sandqvist-ryggsäckar
test av dyson luftrenare
test av neatsvor robotdammsugare
test av emma madrass

5. Slutlig sammanställning

I det sista steget sammanställer vi resultaten ifrån samtliga ovanstående punkter. Enbart de produkter och tjänster som fått högst betyg och som bäst möter våra strikta krav får en plats i våra sammanställningar. Det innebär alltså att vi många gånger utesluter produkter som inte når upp till vår förväntade kvalitetsnivå, oavsett hur populära de är. Vi försöker också alltid att dela in både produkter och tjänster i ändamålsspecifika kategorier för att du enklare ska hitta ett alternativ som passar just ditt behov.

För att ge dig som besökare bättre insyn i och förtroende för våra metoder erbjuder vi alltid utförlig information om testprocessen för varje specifik sammanställning. Vi vill helt enkelt att du som användare ska förstå hur och varför vi har kommit fram till vårt resultat. Det är en viktig del i vår strävan efter att kunna hjälpa dig att fatta bättre köpbeslut.

Exempel på kompletterande källor

Här är några exempel på starka och trovärdiga källor vi ofta använder oss av som ett komplement i vår bedömningsprocess:

  • Testfakta.se – Ett researchföretag som testar och utvärderar både konsumentprodukter och livsmedel. Varje år gör Testfakta ett 50-tal tester och resultaten presenterar de på den egna webbplatsen.
  • Rådrön.se – En oberoende konsumenttidskrift som ägs av Sveriges Konsumenter vars syfte är att hjälpa konsumenter att fatta bättre bra och välgrundade köpbeslut. Råd & Rön testar mängder av produkter och sammanställer dem efter testresultatet. För att få tillgång till testerna krävs det att du är betalande prenumerant. 
  • Taenk.dk – Det danska konsumentrådet som arbetar för konsumenternas rättigheter genom att hjälpa dem att fatta mer medvetna beslut. Varje år utför Taenk ungefär 100 experttester i samarbete med europeiska och amerikanska laboratorier. De är dessutom medlemmar i International Consumer Research & Testing som är den enda oberoende organisationen för konsumenttester och forskning.
  • Kvalitetsindex.se – Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är ett oberoende marknadsundersökningsföretag som studerat kundnöjdhet och utfört branschstudier i över 30 år. De fokuserar på områden som bank, energi, telekom och försäkring där de mäter kundnöjdheten på en skala från 40 – 100.
  • Trustpilot.com – Digital plattform som sedan 2007 samlat riktiga kundomdömen för att hjälpa företag såväl som kunder. Idag finns det över 120 miljoner omdömen på Trustpilot och det är enkelt att se genomsnittsbetyget för de olika företagen samt hur många procent av kunderna som lämnat de olika betygen.
  • Reco.se – Reco är ytterligare oberoende plattform för kundomdömen där du kan läsa vad andra personer tycker om olika företag.

Andra källor vi anser vara tillförlitliga experter inom sina områden är digitala tidskrifter som M3, MacWorld, Kamera & Bild, Techradar och PCmag. För vissa produkter, till exempel bilbarnstolar, utgår vi även ifrån olika krock- och säkerhetstester.

Våra resultat är oberoende

Resultatet i våra sammanställningar är helt oberoende. Däremot kan vi använda oss av annonslänkar för att kunna hålla vår verksamhet levande. Dessa länkar skickar dig direkt till butiken och ger oss en provision om du väljer att göra ett köp via dem, men de påverkar aldrig priset du betalar eller vilka produkter vi presenterar.

Vi har också ett samarbete med Prisjakt, en av Sveriges största prisjämförelsesajter, som gör det möjligt för oss att implementera deras aktuella prisdata för att underlätta din köpprocess ytterligare.

Om du vill läsa mer om hur vi arbetar med olika typer av annonslänkar kan du göra det i våra allmänna villkor ↗

Av konsumenter, för konsumenter

Vi som driver Bäst-i-testet.se är helt vanliga konsumenter, precis som du. Därför har vi utformat vår tjänst efter vad vi själva vill att en bra testsajt ska vara – pålitlig, intressant, objektiv, uppdaterad och oberoende.

Vi hoppas att vår tjänst ska göra det enklare och smidigare för dig att hitta produkter och tjänster som du faktiskt blir nöjd med. Om du har frågor eller förslag på förbättringar är du välkommen att kontakta oss. Du hittar våra kontaktuppgifter på vår Om oss-sida ↗ där du också kan läsa mer om vår historia, våra värderingar och lära känna vårt team.